تئاتر دانشگاهی در ایران (شکل گیری، تحولات، نقاط عطف) – پروژه عملی: کارگردانی نمایش «من رویاهایم را در ماه خاک می کنم»

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
  • نویسنده مصطفی حاجی قاسمی
  • استاد راهنما محمدرضا خاکی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1391
چکیده

شکل گیری تئاتر در ایران رابطه ی تنگاتنگی با نهادهای آموزشی نوین دارد، این ارتباط بین تئاتر و نهادهای آموزشی با تحولات فراوان سرانجام به پیدایش دانشکده های تئاتری می انجامد. از آنجایی که آموزش تئاتر به صورت دانشگاهی و علمی در ایران تا پیدایش نهادهای آموزشی در کشور کمتر انجام پذیرفته است، با شکل گیری این دانشکده ها شاهد اثرگذاری تئاتر دانشگاهی بر تئاتر حرفه ای ایران هستیم. دانشکده های تئاتر هرساله تعداد کثیری از فارغ التحصیلان خود را روانه ی بازارهای کار فعالیت های نمایشی می کنند، و براساس آمار مشخص است که این دانش آموختگان تئاتر در هر دوره ای بخش عمده ای از تئاتر حرفه ای ایران را تشکیل داده اند، و همواره توسعه و گسترش تئاتر کشور تابع فعالیت ها و تلاش های آنها بوده است، پژوهش حاضر قصد دارد با توجه به تاثیر فزاینده ی تئاتر دانشگاهی بر تئاتر حرفه ای کشور، در ابتدا ریشه های شکل گیری تئاتر دانشگاهی در ایران را در نهادهای آموزشی نوین مورد بررسی قرار دهد، سپس تحولات آن را با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی کشور بیان کند و درنهایت میزان اثرگذاری تئاتر دانشگاهی را بر بدنه ی تئاتر حرفه ای ایران مورد مداقه قرار دهد

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نقد و تحلیل رمان «چراغ ها را من خاموش می کنم» از منظر زبان و جنسیت

بررسی و تحلیل آثار ادبی از منظر زبان و جنسیت در زبان فارسی، موضوعی نسبتاً تازه است که به تحقیق و پژوهش نیاز بسیار دارد. اولین نظریه­ها را در این مبحث «رابین لیکاف» در مقاله­ی­ مشهور خود با عنوان «زبان و موقعیّت زن» مطرح کرد که تحول شگرفی در مطالعات زبان­شناسی اجتماعی ایجاد کرد، او برای اولین بار اعلام کرد زبان زنان با زبان مردان متفاوت است. مجموع نظریاتش بیشتر حاکی از تسلط زبان مردانه بر زبان بود...

متن کامل

پژوهشی در روند آداپتاسیون در تئاتر ایران/پروژه عملی: کارگردانی نمایش مدآ اثر اوریپید

از زمان نخستین آشنایی ایرانیان با دستاوردهای تمدن مدرن غرب در قرن نوزدهم میلادی تئاتر نیز یکی از الگوهای نمایشی غرب بود که مورد توجه منورالفکران و درباریان و دانشجویانی که به فرنگ اعزام شده بودند ، قرار گرفت. تاتر در غرب یک تاریخ دو هزار و پانصد ساله را پشت سر گذاشته و شکل و سامانی پیداکرده بود. ولی جامعه ایرانی با اشکال نمایشی غرب به ویژه تئاتر ، همان گونه که در غرب به اجرا در می آمد آشنایی ند...

15 صفحه اول

بازتاب رئالیسم در تئاتر معاصر ایران؛ پروژه عملی کارگردانی نمایش «خواب بی وقت حوریه»

این رساله پژوهشی است دربارۀ بازتاب رئالیسم در تئاتر معاصر ایران با نگاهی به سه اثر شکار روباه، کوکوی کبوتران حرم و خروس. این پژوهش می کوشد با نگاهی به تاریخ تئاتر ایران و با توجه به رویکرد های کنونی کارگردانان معاصر به مفهوم رئالیسم در ایران بپردازد. در این راه از منابع کتابخانه ای، مشاهده فیلم های اجراها و مصاحبه با کارگردانان مد نظر استفاده شده . این پژوهش در چهار فصل به همراه نتیجه گیری ت...

انعکاس پرفرمنس ارت (هنر اجرا) در تئاتر معاصر ایران، پروژه عملی: کارگردانی نمایش «تخیل خالی خیال»

در اوایل قرن بیستم ، جنبش هنری تازه ایی در برابر اقتدار گرایی مدرنیسم قد برافراشت و در رویارویی با فرمالیسم رایج ، که اثر را از محتوا تهی کرده بود جانی تازه به رابطه هنرمند ، اثر هنری و مخاطب بخشید .این جنبش جدید با ارائه انگاره های هنری نو و اندیشه های مبتنی بر طرح مسائل بنیادین اجتماعی ، رویکردها و جایگزین هایی ممکن برای حل برخی معضلات اجتماعی عرضه کرد . هنر اجرا (performanceart) پدیده هنری ...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023